Leren en ontwikkelen van leerlingen zou centraal moeten staan in het onderwijs. Vaak worden we in het onderwijs afgeleid van het primaire proces.
Afgelopen jaren heb ik ervaring opgedaan in het doen van onderzoek, lesgeven, presenteren en de laatste negen jaar in het trainen en coachen van docenten. Daarnaast heb ik meegeholpen met het neerzetten en borgen van een netwerk, organiseren van bijeenkomsten en het enthousiasmeren en inspireren van docenten en schoolteams.
Als trainer probeer ik docenten en schoolleiders in een nascholing te laten werken aan een meer op maat en samenhangend onderwijs waarbij de ontwikkeling van het talent van de leerling een prominente plaats inneemt. Onderwerpen die daar worden besproken zijn leren, motivatie, feedback geven, differentiatie, toetsen, zelfverantwoordelijk maken van de leerlingen, toetsen, leerstrategieën, onderzoekend leren, creativiteit en verwondering en nieuwsgierigheid.
Als coach help ik de focus terug te brengen op het doceren en als trainer kan ik helpen om didactische aanpassingen te maken. Ondertussen heb ik veel voorbeelden verzameld die je in de klas of op school kunnen helpen om bijvoorbeeld de motivatie van leerlingen te verhogen. Als externe coach is mijn meerwaarde dat docenten veel eerder bij mij een hulpvraag neerleggen dan bij collega's of teamleider. Samen kijken we verder door lesbezoeken en gesprekken om te kijken wat het probleem is en welke oplossing we samen kunnen bedenken.
In het onderwijs kan meer spelen dan dat je zo op het eerste gezicht ziet. Vaak spelen er kwesties in secties of met leidinggevenden. Als mediator probeer ik kwesties tussen docenten of teamleiders te helpen oplossen zodat de rust weerkeert en we weer aandacht kunnen geven waar ons hart ligt: lesgeven.